Iniţiativa de schimbare a sistemului electoral înainte de alegeri – o încercare de auto-conservare a guvernanţilor compromişi

oct. 27, 2017

INTRODUCERE
În urma multiplelor scandaluri de rezonanţă, provocate în special de furtul unui miliard de dolari din sistemul bancar şi încercarea de a legaliza banii furaţi prin aşa numitul „proiect de liberalizare a capitalului”, Partidul Democrat din Moldova (PD) s-a compromis şi a pierdut credibilitatea, înregistrând în sondaje scoruri de 2-3 %. Dar, pentru a fugi de răspundere, oligarhul care conduce PD şi a capturat cele trei ramuri ale puterii de stat, tinde cu orice preţ să rămână la guvernare. După ce a testat votul uninominal în Găgăuzia, reuşind să „convingă” prin corupere şi şantaj marea parte a aleşilor locali să treacă în tabăra democraţilor, oligarhul încearcă să aplice acest experiment pe scară naţională.
Pentru a-şi garanta succesul şi a se menţine la guvernare, PD a venit cu iniţiativa de a schimba sistemul electoral înainte de alegeri. Deşi aparent PD insistă asupra unui sistem uninominal de alegere a deputaţilor în Parlament, partidul ar fi satisfăcut de introducerea unui sistem mixt de alegere a deputaţilor. În acest scop, se pare că PD a făcut o înţelegere cu Partidul Socialiştilor (PSRM) care este iniţiatorul instituirii sistemului electoral mixt. Ambele partide au imitat o luptă politică intensă pe marginea proiectelor, însă acestea sunt foarte apropiate ca structură şi conţinut, excepţie fiind doar denumirea sistemului electoral.
Simulând contradicţiile, ambele partide impun şi populaţiei, si partenerilor de dezvoltare să aleagă una din două opţiuni: ori guvernarea actuală coruptă în frunte cu oligarhul care se declară pro-european, ori PSRM dirijat de un lider pro-rus. Nici o opţiune, nici alta nu satisface cerinţelor populaţiei cu aspiraţii europene.
În martie-aprilie curent, în Parlamentul Republicii Moldova au fost înregistrate două proiecte de legi: proiectul care prevede trecerea la sistemul de alegere a deputaţilor pe circumscripţii uninominale înaintat de fracţiunea parlamentară a Partidului Democrat (PD) şi proiectul de lege privind sistemul electoral mixt (în care jumătate din deputaţi urmează a fi aleşi conform sistemului existent pe liste închise într-o circumscripţie naţională, iar altă jumătate – pe circumscripţii uninominale), înaintat de Partidul Socialiştilor (PSRM).
Proiectul PSRM repetă exact structura proiectului PD, formulările pentru termeni fiind identice, o serie de articole şi modificări tehnice fiind similare, doar cu menţiunea că se referă la un sistem mixt. Noua redacţie a Titlului III din Codul Electoral, propusă de PSRM repetă în proporţie de cel puţin 70% conţinutul din proiectul PD.
În pofida similitudinilor din aceste proiecte, ambele partide au imitat o luptă politică intensă pe marginea proiectelor.
La începutul lui mai, fără a avea avizele Guvernului, a comisiilor parlamentare, evaluarea de impact, avizul Comisiei de la Veneţia ş.a., preşedintele parlamentului a propus includerea pe ordinea de zi a proiectului uninominal pentru aprobare în prima lectură. În aceeaşi zi, după o negociere cu PSRM, a fost votată includerea pe ordinea de zi şi a proiectului PSRM. Ambele proiecte au fost avizate de Comisia Juridică a Parlamentului în doar jumătate de oră şi ambele au fost votate în prima lectură. Ulterior, prin hotărârea Parlamentului, proiectele au fost comasate în unul singur, având la bază proiectul PSRM cu sistem mixt.
Organizaţiile specializate ale societăţii civile au condamnat aranjamentele dintre PD şi PSRM, precum şi încălcarea flagrantă a normelor legale prin care s-a ajuns la această decizie, precum şi au solicitat partenerii de dezvoltare să condamne adoptarea proiectelor de legi şi să înceteze orice susţinere a iniţiativelor actualei guvernări, dacă Parlamentul va adopta unul din aceste proiecte

Share This