Autor: Pavel Horea, expert în securitate, WatchDog.MD
Ucraina a cerut aliaților avioane F-16 încă acum un an. Acesta este cel mai răspândit model de avion aflat în dotarea forțelor aeriene ale statelor occidentale. F-16 este un avion multirol de producție americană, care poate lovi ținte la sol și pe mare cât și să poarte lupte pentru supremația aeriană.
Pe de o parte acest tip de avion s-ar potrivi perfect cu muniția care urmează să ajungă în Ucraina. Pe de altă, pentru statele occidentale livrarea avioanelor nu ar fi o mare pierdere pentru că armatele lor sunt într-un amplu proces de modernizare a flotelor cu aeronave de generație nouă.
Președintele Zelenski a făcut la începutul anului 2023 un nou apel către statele occidentale pentru ai fi livrate avioane F-16 și muniție pentru acestea. După lungi perioade de discuții bilaterale dintre ucraineni și aliații occidentali s-a ajuns la o formulă de compromis, în care Ucrainei i s-au promis avioane de vânătoare Mig-29 compatibile cu infrastructura și pregătirea piloților ucraineni. Unele surse arată că încă în aprilie 2022, câteva astfel de avioane și piese au fost livrate. Iar deja în martie 2023 în Ucraina au ajuns circa 40 de avioane Mig-29, de producție sovietică, livrate de Polonia și Slovacia. Avioane F-16, însă, Ucraina așa și nu a primit. Ofensiva anunțată de ucraineni se apropia. Lipsa suportului aerian anunța să fie foarte gravă. Rusia, deja dezvolta noi sisteme de armament capabile să-și lovească țintele fără a fi necesar să se apropie prea mult.
În urma negocierilor între Ucraina și statele membre NATO, în iunie s-a convenit livrarea avioanelor F-16 și inițierea programului de instruire a piloților și personalului tehnic, care vor opera noile avioane. Instruirea are loc în SUA, Marea Britanie și România, unde se află și centre de deservire ale acestor avioane. La sfârșitul lunii august Olanda și Danemarca au anunțat că vor livra circa 60 de avioane F-16 Ucrainei, imediat ce piloții și infrastructură militară vor fi pregătite. Ca și termen prealabil a fost anunțat începutul lunii martie 2024.
Mai târziu Norvegia a anunțat că este gata și ea să ofere Ucrainei o bună parte din flota de avioane F-16. Și Statele Unite s-au arătat dispuse să ajute Ucraina, mai ales că au cele mai multe avioane de acest fel. Câte anume avioane vor fi livrate, nu se cunoaște cu exactitate, cert este faptul că încă au loc negocieri în acest sens.
Ucraina a mai solicitat și Germaniei avioanele sale Eurofighter, însă ca și în cazul rachetelor TAURUS, Germania a refuzat categoric solicitarea părții Ucrainene.
Singurul stat din afara NATO, ce a anunțat că este dispus să livreze avioanele sale Ucrainei, a fost Suedia, aceasta deține circa 100 de avioane multirol, JAS 39 Grifin. Dar a condiționat livrarea. Va ajuta Ucraina, numai dacă Suedia intră în NATO. Când se va întâmpla asta, considerând că Turcia continuă să se opună, nu este clar.
Forțele aeriene ale Ucrainei sunt reprezentate în totalitate de avioane de producție sovietică, care i-au revenit acesteia după destrămarea URSS și plus cele 40 de Mig-uri livrate de polonezi și slovaci, și câteva altele livrate de parteneri. Majoritatea acestor avioane sunt depășite, iar numărul acestora este insuficient pentru a putea acoperi întregul teatru de război. Avioanele de luptă ale Rusiei le surclasează ca și număr dar și capacitate de luptă pe cele ucrainene, oferindu-i un avantaj major în lupta pentru supremația aeriană, dar și în lovirea țintelor aflate la sol.
F-16, deși nu sunt cele mai noi avioane occidentale, sunt cu siguranță mai performante decât cele a ucrainenilor și ale rușilor. Aici vorbim atât de capacități de luptă în războiul aerian, cât și împotriva țintelor aflate la sol. Totodată, aceste avioane sunt compatibile cu toate muniția occidentală pentru avioanele de luptă, lucru practic imposibil în cazul avioanelor de producție sovietică, care nu corespund standardelor de compatibilitate.
Avioanele occidentale dispun de o gamă variată de muniții care poate fi utilizată împotriva țintelor rusești atât pe linia frontului cât și mult în spatele lui. Cel mai elocvent exemplu sunt rachetele Storm Shadow/SCALP. Ucrainenii le-au utilizat cu succes în lovirea țintelor aflate în Crimeea, reușind să distrugă în premieră un submarin cu ajutorul rachetelor de croazieră. Însă cel mai important aport avioanele F-16, îl vor aduce în lupta aeriană și antiaeriană. Aceasta este acum cea mai mare problemă a Ucrainei. Avioanele vor putea doborî dronele de producție iraniană dar și pe cele de producție rusă, folosite de Kremlin pentru a lovi infrastructură energetică și civilă. Așa iarna trecută Rusia a încercat să lase Ucraina în beznă și fără căldură, prin distrugerea electrocentralelor. Din cauza acelor atacuri, a fost afectată și livrarea de energie electrică în Moldova, iar noi am rămas în întuneric pentru câteva ore. Rețelele noastre sunt interconectate, iar energia electrică ce provenea din România și tranzita teritoriul ucrainean.