Al patrulea sondaj de opinie privind percepția dezinformării și preferințele politice ale populației

iun. 27, 2023

Pe 27 iunie a.c., a fost făcut public un sondaj de opinie, realizat de Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, la comanda Comunității pentru advocacy și politici publice “WatchDog.MD”. 

Sondajul conține un șir de întrebări privind preferințele politice ale cetățenilor – nivelul de încredere în lideri politici și preferințele de vot pentru viitoarele alegeri parlamentare și prezidențiale. Întrebările adresate respondenților se concentrează pe aspecte sociale și politice, pe cele privind politica externă, dar și pe agresiunea rusă împotriva Ucrainei. Sondajul include multiple întrebări care vizează impactul dezinformării și propagandei asupra opiniei publice din Republica Moldova. În mod special, se remarcă un impact încă foarte înalt al propagandei Kremlinului pe subiecte care vizează securitatea, agresiunea rusă din Ucraina, relațiile internaționale ș.a. 

Potrivit ultimului sondaj, în topul celor 3 îngrijorări majore ale moldovenilor se constată: (1) un război în zonă (45,6% din respondenți); (2) prețurile (42,1%); (3) viitorul copiilor (37,5%).

Din același sondaj aflăm că Maia Sandu se bucură în continuare de cea mai multă încredere (întrebare deschisă, fără variante de răspuns) din partea populației (37,9% din totalul eșantionului sau 46,5% din totalul celor deciși) dintre personalitățile politice din țară.

Sondajul nr.4 ne arată că societatea noastră este încă destul de polarizată în ceea ce privește aderarea R.Moldova la Uniunea Europeană sau la Uniunea Economică Euroasiatică. Deși majoritatea covârșitoare a populației susține parcursul european al țării noastre (58,5%), destul de ridicat este și numărul susținătorilor Uniunii Vamale (37,9% din respondenți). Constatăm o anumită reticență a populației privind aderarea la NATO, 52,6% din respondenți fiind împotriva acestei aderări. 

Sondajul a fost organizat în cadrul proiectului „Evaluarea impactului dezinformării și propagandei toxice asupra opiniei publice din Republica Moldova”, implementat de Comunitatea „WatchDog.MD”, realizat cu suportul financiar al Uniunii Europene, prin intermediul Internews. 

Proiectul presupune efectuarea unor cercetări și realizarea a 4 sondaje de opinie în perioada ianuarie-mai 2023 privind impactul dezinformării și manipulării și propagandei toxice asupra opiniei publice din Republica Moldova. Totodată, Comunitatea „WatchDog.MD” efectuează analiza sondajelor realizate și elaborează, în baza fiecărui sondaj, un set de constatări și recomandări adresate instituțiilor abilitate și actorilor relevanți în vederea combaterii dezinformării și propagandei.  Sondajul realizat prin metoda CATI (interviu telefonic moderat de intervievator), a fost efectuat de Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, în perioada 10 – 19 iunie 2023, pe un eșantion stratificat de 1121 persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 ani și mai mult. Eșantionul este reprezentativ pentru populația adultă a Republicii Moldova, cu o eroare maximă de +3,1%. Chestionarul a fost disponibil în limbile română și rusă, respondenților oferindu-li-se posibilitatea de a-și alege varianta potrivită.

Întregul sondaj socio-politic a fost transmis live pe: privesc.eu, Facebook WatchDog.MD.

Studiul poate fi accesat și prin intermediul linkului activ:

Descarcă Sondajul WatchDog.MD

Prezentare sondaj WatchDog.MD

 

Share This