Pe 3 februarie a.c., a fost făcut public sondajul de opinie, realizat de Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, la comanda Comunității pentru advocacy și politici publice “WatchDog.MD”.
Sondajul include multiple întrebări care vizează impactul dezinformării și propagandei asupra opiniei publice din Republica Moldova. În mod special, se remarcă un impact încă foarte înalt al propagandei Kremlinului pe subiecte care vizează securitatea, agresiunea rusă din Ucraina, relațiile internaționale și subiectele energetice. Sunt îngrijorătoare, în mod special, tendințele răspunsurilor privind cauzele războiului și atitudinile față de țara victimă a agresiunii. Astfel, mai puțin de jumătate dintre respondenți au afirmat că Rusia și conducerea acesteia se fac vinovate pentru război. Totodată, numai 36% dintre respondenți au numit Ucraina drept parte din conflict care are dreptate.
Sondajul cuprinde și un bloc privind preferințele politice ale cetățenilor – nivelul de încredere în lideri politici și preferințele de vot pentru viitoarele alegeri parlamentare și prezidențiale. Remarcăm păstrarea unui nivel înalt de suport pentru aderarea la Uniunea Europeană (54%) față de Uniunea Eurasiatică (24%).
Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului ”Evaluarea impactului dezinformării și propagandei toxice asupra opiniei publice din Republica Moldova”, implementat de Comunitatea ”WatchDog.MD” cu suportul Internews, proiect care e parte a programului „Răspunsul comunităților la dezinformare“, realizat cu suportul financiar al Uniunii Europene.
Scopul acestui proiect este de a efectua cercetări și de a realiza 4 sondaje de opinie în perioada ianuarie-mai 2023 și alte analize privind impactul dezinformării și manipulării și propagandei toxice asupra opiniei publice din Republica Moldova. În cadrul proiectului, experții vor oferi recomandări către actorii relevanți pentru combaterea eficientă a dezinformării.
Sondajul realizat prin metoda CATI (interviu telefonic moderat de intervievator), a fost efectuat de Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, în perioada 17-26 ianuarie 2023, pe un eșantion stratificat de 1001 persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 ani și mai mult. Eșantionul este reprezentativ pentru populația adultă a Republicii Moldova, cu o eroare maximă de +3,1%. Chestionarul a fost disponibil în limbile română și rusă, respondenților oferindu-li-se posibilitatea de a-și alege varianta potrivită.
Întregul studiu poate fi accesat prin intermediul linkului activ: