CAMPANIILE DE DEZINFORMARE ALE KREMLINULUI ȘI OLIGARHILOR FUGARI PE PLATFORMELE META ȘI YOUTUBE August 2025

sept. 26, 2025

Autori: CĂTĂLINA BUDURIN, ANDREI RUSU

Rezumat

În perioada 31 iulie – 29 august 2025, Federația Rusă, prin rețeaua condusă de oligarhul Ilan Șor, și mai mulți actori politici locali au sponsorizat 571 reclame pe platformele Meta, cu un buget total estimat la 33.653 EURO. Comparativ cu perioada precedentă (mai-iulie), când pentru trei luni s-au cheltuit circa 45.000 EURO, se observă o intensificare a investițiilor într-o singură lună. Pe YouTube, Șor, Andrei Năstase și Natalia Morari au plasat 274 reclame, însă sumele cheltuite nu pot fi identificate, întrucât Google nu a activat eticheta „political ads” pentru Republica Moldova.

Analiza arată că:

  • Șor domină ca volum de reclame – 393 reclame (≈68,8%), cu un buget de 18.110 EURO (≈53,8%);
  • Andrei Năstase investește disproporționat de mult – 120 reclame (≈21,0%), dar cu un buget de 11.618 EURO (≈34,5%), adică peste o treime din total;
  • Marian Lupu – 58 reclame (≈10,2%), cu 3.925 EURO (≈11,7%), susținut însă de o rețea de pagini menite să promoveze mesaje pro-Plahotniuc, ulterior șterse de Meta.

Se observă o escaladare a tacticilor rețelei Șor, care a crescut cheltuielile față de perioada mai– – iulie (31.687 EUR pentru 1.326 reclame), investind acum 18.110 EUR pentru 393 reclame într-o singură lună. Paginile finanțate de acesta includ politicieni asociați precum Vasile Tarlev, Partidul Republican „INIMA Moldovei, Partidul politic „Moldova Mare, dar și canalul TV MD24. Chiar dacă pagina MD24 a fost blocată, conținutul branduit a fost promovat prin alte pagini proxy, și acestea fiind blocate ulterior de Meta („Moldova24”, „David10”, „Laura5”, „Rich Ethan Kenneth”, „Anemone GQ”). Totodată, rețeaua a reactivat sponsorizări pe pagini anonime cu denumiri patriotice (ex. „Știri din Moldova”, „Valorile Familiei Moldovenești”, Patrioți Agricoli”, „Moldova în Veci”, „Сильная Молдова” etc.).

Andrei Năstase se remarcă printr-o creștere semnificativă a investițiilor în reclame. Dacă anterior, în trei luni (mai – iulie), a cheltuit aproximativ 10.000 EURO, acum suma a fost depășită într-o singură lună, ajungând la peste 11.600 EURO.

Marian Lupu a alocat 3.925 EURO pentru 58 de reclame, de asemenea mai mult decât în perioada anterioară. Totuși, esențială este implicarea rețelei de pagini false create cu rol clar de manipulare a opiniei publice și de reabilitare a imaginii lui Plahotniuc.

În perioada analizată, principalele narative propagandistice promovate prin Meta și YouTube au vizat: 

  • fraudarea alegerilor;
  • justiția ca armă politică;
  • genocidul social;
  • criza agricolă și vânzarea pământurilor străinilor;
  • pierdere suveranității prin integrarea europeană și condiționalitățile FMI/UE
  • reabilitarea imaginii lui Plahotniuc.

Constatăm că aceste campanii au urmărit subminarea parcursului pro-european al Republicii Moldova, destabilizarea climatului politic și erodarea încrederii în instituțiile statului. Drept consecință, comunicarea insuficientă a autorităților și a partidelor pro-europene lasă teren liber pentru aceste mesaje toxice. În contextul alegerilor parlamentare, autoritățile, în colaborare cu societatea civilă, trebuie să-și intensifice eforturile de combatere a dezinformării, să informeze activ publicul și să solicite platformelor digitale măsuri ferme pentru a preveni ingerințele electorale.

Deschide analiza integrală.

Share This