Autori: Andrei Rusu, Andrei Curăraru
Rezumat
În perioada 30 aprilie – 28 iulie, Federația Rusă, prin rețeaua condusă de oligarhul Ilan Șor, și mai mulți actori politici locali au sponsorizat 1.505 reclame pe platformele Meta, cu un buget total estimat la 45.000 EURO. Pe platforma YouTube, Șor și Natalia Morari au plasat 319 reclame, suma cărora nu poate fi aflată.
Analiza relevă concentrarea fără precedent a resurselor într-un singur nucleu: rețeaua Ilan Șor.
● 88,1% din reclamele Meta și 70,4% din buget sunt atribuite acestui actor.
● MD24 funcționează ca nod proxy major, rulând ~69% din totalul reclamelor lui Șor, fiind apoi șters de Meta.
● Diversificarea tactică este evidentă: Șor combină pagini oficiale, proxy media și pagini anonime pentru a fragmenta riscul și a crește acoperirea. Acest model reduce vizibilitatea sursei primare și creează redundanță operațională: chiar și după eliminarea MD24, distribuția reclamelor continuă prin pagini anonime și conturi individuale.
Ilan Șor a crescut considerabil bugetele pentru sponsorizare, alocând 31.687 de euro pentru 1326 reclame. Paginile finanțate de acesta aparțin politicienilor Vasile Tarlev, Victoria Furtună, Partidul „Republican INIMA Moldovei”, Partidul politic „Moldova Mare” și postului TV „MD24”. Totodată, acesta a reactivat și sponsorizările pe pagini anonime cu denumiri patriotice cum ar fi: Știri din Moldova, Сильная Молдова și News Moldova.
După cheltuieli, Șor este urmat de Andrei Năstase, care a alocat aproximativ 10.000 de euro pentru 110 reclame. Pentru prima dată, în cadrul monitorizării apare Partidul „Mișcarea Respect Moldova”, condus de către Marian Lupu, fost președinte al Partidului Democrat din Republica Moldova. Marian Lupu a alocat 3.373 de euro pentru 61 de reclame.
În perioada monitorizată principalele narative propagandistice promovate prin intermediul
reclamelor de pe Meta și YouTube au fost:
● Guvernarea PAS va frauda alegerile parlamentare în diasporă;
● Guvernarea PAS persecută Biserica Ortodoxă din Moldova;
● Guvernarea PAS a sărăcit Moldova;
● PAS a impus cenzura în Moldova;
● UE și PAS au distrus agricultura moldovenească;
● Bugeacul aparține Republicii Moldova și nu Ucrainei;
● Moldova nu va deveni niciodată membră UE.
Aceste campanii au ca obiectiv subminarea parcursului pro-european al Republicii Moldova, destabilizarea climatului politic și erodarea încrederii în instituțiile statului. Drept consecință, comunicarea slabă a autorităților și a partidelor pro-europene contribuie la diminuarea încrederii în direcția europeană a țării. În contextul alegerilor parlamentare autoritățile, în colaborare cu societatea civilă, trebuie să-și intensifice eforturile de combatere a dezinformării, informând activ publicul și solicitând platformelor digitale să prevină ingerințele electorale.
Între 30 aprilie și 28 iulie 2025, au fost identificate 1.505 reclame sponsorizate pe platformele Meta, cu un buget total de aproximativ 45.000 EUR. Ilan Șor domină sponsorizările: 1.326 reclame (≈88% din volum), cu 31.687 EUR cheltuiți. Urmează Andrei Năstase (110 reclame, ~10.000 EUR) și Partidul „Respect Moldova” al lui Marian Lupu (61 reclame, 3.373 EUR). Natalia Morari a mutat activitatea pe YouTube, unde a sponsorizat doar 4 reclame pe Meta (~399 EUR), dar a promovat masiv conținut video (vezi secțiunea YouTube). Lipsesc datele oficiale privind cheltuielile și audiențele pentru YouTube, din cauza neactivării etichetei „political ads” de către Google.