PERIOADA ANALIZATĂ:
1 MARTIE – 31 MARTIE, 2025
AUTOR : ANDREI RUSU
CO – AUTOR : ANDREI CURĂRARU
În perioada 01 – 30 martie, Federația Rusă prin intermediul oligarhilor fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon au plasat 329 de reclame pe platformele META în valoare de 7532 de euro.
Ca și luna trecută, remarcăm că atât Ilan Șor, cât și Veaceslav Platon au redus considerabil bugetele pentru promovarea postărilor cu scop de manipulare a opiniei publice. De asemenea, au scurtat perioadele de difuzare a reclamelor – de la 7 zile la 2-3 zile sau chiar câteva ore. Pe durata perioadei monitorizate, am constatat că Ilan Șor a mărit considerabil numărul de reclame în comparație cu anul trecut. În același timp, Veaceslav Platon a redus numărul sponsorizărilor pe Facebook, iar pe platforma YouTube a sistat reclamele odată cu încheierea campaniei pentru alegerile prezidențiale.
Pe lângă cei doi oligarhi, și fostul premier Vlad Filat a început să promoveze cu plată diferite postări manipulatoare. Prin intermediul postărilor sponsorizate, Vlad Filat lansează atacuri asupra actualei guvernări, Uniunii Europene, societății civile și presei independente.
Toate reclamele analizate au avut mențiunea obligatorie (disclaimer) pentru subiecte politice și sociale. Acest lucru ne-a permis să identificăm parțial investițiile în reclamele plasate pe META. Transparența acestor cheltuieli este posibilă doar în cazul în care pagina respectă regulile META și utilizează disclaimerul necesar pentru reclamele politice și sociale. Reclamele care rulează fără disclaimer dispar din Biblioteca de Reclame META, iar în timpul difuzării acestora, suma plătită și perioada pentru care au fost sponsorizate nu sunt publice.
Principalele narațiuni sponsorizate de oligarhii fugari și Vlad Filat în perioada 01 – 30 martie:
- UE nu mai este o democrație: Uniunea Europeană și-ar fi pierdut valorile democratice, fiind invocate alegerile anulate din România drept exemplu.
- Moldova nu va deveni membră UE: Moldova nu este pregătită pentru a deveni membră UE, iar actuala guvernare nu a făcut nimic pentru a înainta în acest proces.
- UE militarizează Moldova și vrea să o implice în război: Ajutorul militar oferit de UE pentru protecție spațiului aerian al Republicii Moldova nu este de ajutor. Pe de altă parte, acest suport ar urma să ne implice țara în război.
- Ajutorul financiar al UE bagă Moldova în datorii: Sprijinul financiar de 1,9 miliarde de euro oferit de UE este promovat de politicienii pro-ruși ca o datorie. Potrivit lor, Moldova nu va simți niciun efect din partea acestui sprijin și banii vor fi furați de PAS.
- ONG-urile – dușmanii poporului: ONG-urile ar fi furat din banii USAID destinați Moldovei. Propaganda rusă încearcă să creeze din societatea civilă, presa independentă și actuala guvernare drept o clasă burgheză care a sărăcit Moldova.
- Moldova nu trebuie să-și expună părerea cu privire la războiul din Ucraina: Moldova nu ar trebui să fie de partea Ucrainei pentru a nu supăra Federația Rusă.
Aceste campanii au ca obiectiv subminarea parcursului pro-european al Republicii Moldova, destabilizarea climatului politic și erodarea încrederii în instituțiile statului. Drept consecință, comunicarea slabă a autorităților și a partidelor pro-europene contribuie la diminuarea încrederii în direcția europeană a țării. În contextul alegerilor parlamentare ce urmează a fi organizate în 2025, autoritățile, în colaborare cu societatea civilă, trebuie să-și intensifice eforturile de combatere a dezinformării, informând activ publicul și solicitând platformelor digitale să prevină ingerințele electorale.