Evaluarea campaniilor de promovare a lui Șor și Platon: Analiză a investițiilor și tacticilor utilizate în perioada iulie 2024

aug. 23, 2024

Autor: Andrei Rusu, WatchDog.MD
Coautori: Andrei Curăraru, Valeriu Pașa

Într-o perioadă scurtă de doar 90 de zile, oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon au cheltuit aproximativ 136 000 de euro pentru promovare pe Facebook.

Principalele narative (idei) manipulative promovate în postările sponsorizate de Platon și Șor: 1. Referendumul este inutil: Campania susține că referendumul nu are valoare, manipulând declarațiile oficialilor pentru a sugera că rezultatele nu vor avea impact asupra procesului de aderare la UE. 2. Guvernarea exercită presiuni asupra Găgăuziei: Se promovează ideea că guvernarea centrală impune sancțiuni nejustificate asupra regiunii Găgăuzia, subminând astfel stabilitatea locală. 3. Guvernarea sperie lumea cu războiul: Se argumentează că autoritățile exagerează riscurile militare pentru a obține avantaje politice, negând amenințările reale la adresa securității naționale. 4. Negocierile de aderare la UE se datorează Ucrainei: Se sugerează că progresul Moldovei în aderarea la UE este doar rezultatul situației din Ucraina, minimizând importanța eforturilor guvernului. 5. Guvernarea acceptă orice condiție impusă de UE: Se afirmă că guvernul moldovean ar accepta necondiționat toate cerințele UE pentru a primi fonduri europene, insinuând o lipsă de suveranitate și discernământ în procesul de negociere.

Scopul principal al acestor campanii sponsorizate este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a „spăla” imaginea Rusiei. Totodată observăm că Rusia se pregătește activ pentru destabilizările din timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale și referendumul pentru integrare europeană. Din păcate, autoritățile nu au mecanisme eficiente de luptă cu astfel de instrumente de dezinformare. Singura soluție de combatere a acestor falsuri rămâne informarea activă a societății despre cum circulă aceste mesaje în spațiul public (ce? cine? de ce?) și raportarea post-factum a falsurilor promovate. Nici META, nici Google nu întreprind nicio acțiune serioasă pentru a bloca acest conținut manipulatoriu. Cele două companii ar trebui să atragă atenția la apelurile autorităților și societății civile din Moldova pentru a stopa rularea reclamelor oligarhilor sancționați la nivel internațional. La META și Google trebuie să ajungă mesajul că inacțiunea lor permite desfășurarea unor operațiuni de influență politică și ingerință a Federației Ruse în procesele electorale din Republica Moldova.

Deschide analiza integrală.

Share This