La data de 26.07.20223 deputatul Igor Chiriac a formulat un amendament la proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative (modificarea Codului de procedură penală şi Codului contravenţional), iniţiativa legislativă nr.197 din 21.06.2023, care urmează a fi dezbătut și votat în lectură finală la 31.07.2023. Dincolo de faptul că amendamentul din punct de vedere al procedurii de legiferare a fost formulat cu întârziere, acesta își propune să modifice însăși substanța competențelor Procuraturii Anticorupție prin anularea rolurilor ei de conducere și control asupra urmăririi penale, exercitate de CNA. Astfel, amendamentul propune ca prerogativa conducerii urmăririi penale în cauzele date în competenţa organului de urmărire penală a Centrului Naţional Anticorupţie să fie efectuată de către procuratura în raza teritorială a căreia este amplasată subdiviziunea teritorială a Centrului Naţional Anticorupţie.
Propunerea e mai mult decât stranie în condițiile în care la 14.04.2023, același Parlament a votat Legea nr. 83 pentru modificarea unor acte normativ și care abia urmează să intre în vigoare la data de 02.08.2023 a cărui scop principal era delimitarea competențelor Procuraturii Anticorupție şi Centrului Național Anticorupție la investigarea cauzelor de corupţie la nivel înalt. Or, în condițiile în care Legea 83 urmează să intre în vigoare abia la data de 02.08.2023, e inexplicabil de ce se urmărește anihilarea efectelor ei. Astfel, în perspectiva aprobării amendamentului, CNA va deveni cel mai important organ de urmărire penală din țară și asupra căruia vor exista pârghii ineficiente de control și supraveghere.
Citește, analiza juridică elaborată de expertul asociat Comunității WatchDog.MD, Alexandru Bot.