Comunitatea WatchDog.MD a prezentat rezultatele celui de-al doilea sondaj de opinie

mar. 9, 2023

Pe 9 martie a.c., a fost făcut public un sondaj de opinie, realizat de Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, la comanda Comunității pentru advocacy și politici publice “WatchDog.MD”.

Sondajul include multiple întrebări care vizează impactul dezinformării și propagandei asupra opiniei publice din Republica Moldova. În mod special, se remarcă un impact încă foarte înalt al propagandei Kremlinului pe subiecte care vizează securitatea, agresiunea rusă din Ucraina, relațiile internaționale și subiectele energetice. Față de sondajul similar precedent, se remarcă mici îmbunătățiri pe mai multe subiecte vizate de campaniile de dezinformare. Astfel putem remarca că a scăzut spre exemplu de la 14% la 11% numărul celor care afirmau că Republica Moldova ar trebui să susțină agresiunea rusă împotriva Ucrainei în schimbul gazului mai ieftin. În același timp, în pofida discuțiilor intense din ultima lună, a crescut cu doar 1% numărul celor care consideră că Federația Rusă reprezintă o amenințare la adresa țării noastre (de la 41% la 42%).  

Sondajul conține și un bloc privind preferințele politice ale cetățenilor – nivelul de încredere în lideri politici și preferințele de vot pentru viitoarele alegeri parlamentare și prezidențiale. Remarcăm păstrarea unui nivel înalt de suport pentru aderarea la Uniunea Europeană față de Uniunea Eurasiatică.

Evenimentul a fost organizat în cadrul proiectului Evaluarea impactului dezinformării și propagandei toxice asupra opiniei publice din Republica Moldova, implementat de Comunitatea „WatchDog.MD”, realizat cu suportul financiar al Uniunii Europene, prin intermediul Internews.

Proiectul presupune efectuarea unor cercetări și realizarea a 4 sondaje de opinie în perioada ianuarie-mai 2023 și alte analize privind impactul dezinformării și manipulării și propagandei toxice asupra opiniei publice din Republica Moldova. În cadrul proiectului, experții vor oferi recomandări către actorii relevanți pentru combaterea eficientă a dezinformării. Sondajul realizat prin metoda CATI (interviu telefonic moderat de intervievator), a fost efectuat de Centrul de Investigații Sociologice și Marketing „CBS-Research”, în perioada 24 februarie-3 martie 2023, pe un eșantion stratificat de 1100 de persoane, cu vârsta cuprinsă între 18 ani și mai mult. Eșantionul este reprezentativ pentru populația adultă a Republicii Moldova, cu o eroare maximă de +3,1%. Chestionarul a fost disponibil în limbile română și rusă, respondenților oferindu-li-se posibilitatea de a-și alege varianta potrivită.

 

 

 

Share This