Manipularea opțiunilor electorale prin intermediul știrilor TV. (Monitorizarea perioadei campaniei electorale pentru turul II. Acțiunile și inacțiunile CCA.)

            În perioada 21-25 mai, comunitatea Watchdog.MD a realizat monitorizarea conținutului știrilor TV la unele dintre principalele canale TV urmărite de locuitorii din Chișinău (Prime, Canal2, Canal3 și PublikaTV). În studiul dat, am analizat comportamentul celor 4 posturi TV care s-au evidențiat prin încălcări grave și sistematice a prevederilor legale înainte de primul tur al alegerilor. Deși cele 4 posturi din grupul GMG au declarat că nu vor reflecta alegerile locale din Chișinău, acestea au continuat chiar și după publicarea rezultatelor turului I și aplicarea sancționării de către CCA să prezinte știri despre candidații la funcția de primar al Municipiului Chișinău.

Chiar dacă numărul de știri este de peste două ori mai mic față de perioada similară de înaintea turului doi, posturile TV controlate de Vlad Plahotniuc au continuat să facă partizanat politic, de data aceasta nu pentru Silvia Radu, ci pentru Ion Ceban. Canalele din grupul GMG au prezentat selectiv activitatea concurenților electorali, urmând o strategie proprie de influențare a opiniei publice și nu cea dictată de necesitatea de a informa alegătorii.

Un loc aparte îl are manipularea prin neinformare – nici una dintre acțiunile lui Năstase care ar putea să îi formeze o imagine bună în ochii alegătorilor nu a fost reflectată. Imaginea lui Ion Ceban este creată într-o manieră pozitivă, cu știri care îl pun doar în ipostază de victimă sau drept un bun cunoscător al problemelor Chișinăului. Încălcând prevederile Codului Electoral, al Codului Audiovizualului și a Concepției privind reflectarea campaniei electorale, toate cele 4 posturi TV nu au marcat știrile cu caracter electoral în rubrică specială ”alegeri locale noi”. Putem concluziona că cele 4 posturi TV continuă să se implice în mersul campaniei electorale pentru alegerile Primarului General al Municipiului Chișinău, contrar obligației de neimplicare depuse la CCA.

Aceste posturi TV încalcă prevederile legale, prezintă informațiile tendențios și fac partizanat politic. Diminuarea numărului de știri are și ea o misiune strategică – diminuarea prezenței potențialilor alegători ai lui Năstase. Continuă ca și înainte de turul întâi denigrarea imaginii candidatului partidelor de dreapta și este vădită formarea unei imagini pozitive pentru Ion Ceban, deși nu este în amploarea și intensitatea practicată înainte de primul tur pentru Silvia Radu. Din numărul total de știri despre Andrei Năstase, difuzate de canalele din grupul GMG – 53% sunt cu conotație neutră și 47% cu conotație negativă. În cazul lui Ion Ceban – 47% sunt pozitive și 53% neutre.

Volumul de știri despre Andrei Năstase și Ion Ceban conform contextului în care sunt prezentați.

În același timp, calificăm sancțiunea aplicată de către CCA celor 5 posturi TV controlate de Vlad Plahotniuc drept o sfidare a bunului simț și neconformă cu prevederile legislației. În privința modului cum a respectat și aplicat CCA legislația în perioada electorală vom reveni în perioada următoare în cadrul unei sinteze ample.

Putem delimita trei obiective strategice urmărite prin conținutul programelor informative ale celor 4 posturi TV în vederea influențării rezultatelor alegerilor:

  • Formarea unei imagini negative candidatului Andrei Năstase;
  • Formarea unei imagini pozitive lui Ion Ceban;
  • Diminuarea prezenței alegătorilor pro-europeni în turul 2 al alegerilor.

Vă îndemnăm să dați citire întregului studiului pentru detalii.

Share This