Un grup de experți ai Comunității ”WatchDog.MD” și parteneri au realizat o analiză amplă a proiectului Planului de Acțiuni al Guvernului (PAG) pentru anii 2019-2020. Considerăm că un PAG este document de politici esențial, poate cel mai important pentru a determina care acțiuni și decizii vor fi prioritare și care nu. Având în vedere că PAG 2019-2020 va constitui baza semnării unui nou acord de coaliție, înțelegem că operarea oricăror modificări după aprobare va fi dificilă. Din acest considerent este important ca documentul să fie unul de calitate bună. Analiza realizată de grupul de experți s-a axat pe evaluarea gradului de concordanță între conținutului proiectului PAG 2019-2020 și acțiunile asumate prin Programul de Guvernare a Guvernului Sandu. Pe lângă aceasta, a fost evaluată sincronizarea acțiunilor propuse cu promisiunile electorale a Blocul ACUM, dar și prioritățile la zi pe domeniile analizate.

Concluziile analizei sunt alarmante. Conținutul PAG 2019-2020 neglijează practic toate prioritățile asumate în Programul de Guvernare. Lipsesc cele 4 legi pe care Blocul ACUM și-a asumat să le promoveze chiar în primele 100 zile – crearea comisiei care va face evaluarea tuturor procurorilor și judecătorilor și îi va exclude din sistem pe cei corupți și neprofesioniști, lichidarea CNA/Crearea DNA, crearea Curții specializate anti-corupție, aducerea în instituțiile de drept a procurorilor și judecătorilor de peste hotare. Toate aceste acțiuni se regăsesc și în programul de guvernare. Putem afirma că dacă PAG va fi aprobat în forma actuală, Guvernul va încălca prevederile Programului de Guvernare și promisiunile făcute înainte de alegeri.

Situația nu se referă doar la domeniul justiției. Analizele detailate făcute pentru domeniile energetic, transporturi și drumuri, asigurarea concurenței, denotă aceleași tendințe. Prevederile PAG 2019-2020 la aceste capitole au foarte puține în comun cu acțiunile asumate în Programul de Guvernare. Și mai puține acțiuni sunt cele care sunt preluate din Programul Electoral a Blocului ACUM. Scăpările în document sunt multe și cu impact major asupra domeniilor economiei. În domeniul energetic, în PAG nu se regăsesc unele prevederi din Programul de Guvernare şi Programul electoral, cu referinţă la stoparea acumulării datoriei la gaz şi efectuarea auditului la concernul Moldovagaz, revizuirea modului de alocare a resurselor pentru proiectele de eficienţă energetică. În domeniul transporturilor și drumurilor lipsește sincronizarea cu planul de implementare a Acordului de Asociere și Liber Schimb, introducerea de contracte multi-anuale pentru întreținerea drumurilor, acțiuni de deconspirare a schemelor corupționale și demonopolizare a domeniului transporturilor. În domeniul asigurării concurenței, este pur și simplu ”uitat” Planul Național în domeniul Concurenței și Ajutorului de Stat pentru 2017-2020. Acest document, pe lângă faptul că este parte a aplicării Acordului de Asociere, răspunde întocmai obiectivului de demonopolizare enunțat de către ministrul economiei.

Experții au venit cu o serie de recomandări pentru Guvern:

  • Să stopeze procesul de adoptare a PAG 2019-2020, să reia elaborare a acestuia cu o metodologie nouă, astfel încât PAG să fie plan de implementare a Programului de Guvernare asumat în fața cetățenilor și nu un produs al funcționarilor din ministere așa cum îl văd și doresc ei;
  • Să fie ajustat conținutul PAG la prevederile Programului de Guvernare și promisiunile electorale. În caz contrar, componentele majorității parlamentare, în speță Blocul ACUM care poartă răspunderea politică pentru Guvern, trebuie să explice cauza neincluderii principalelor promisiuni electorale în acest program;
  • Să respecte pe viitor normele legale în domeniul transparenței decizionale;
  • Să fie introduse în PAG 2019-2020 recomandările enumerate de către autori pe domeniile analizate.

Studiul integral poate fi văzut accesând butonul de mai jos:

Share This